MyMenu2

Esposizioni 2021

De 10e Miniatura expo hebben we weer in de showroom bij Alfa Romeo dealer Zeeuw Automotive in Zwijndrecht mogen opstellen. In 7 vitrines tonen we 205 schaalmodellen.


Het oorspronkelijke SCARB Spettacolo thema dit jaar was ‘50 jaar AlfaSud’.

1.1  Vrij kort na de introductie eind 1971 van de AlfaSud 1200 in Turijn zijn de Italiaanse tegenhangers van Dinky Toys: Politoys en Mebetoys met speelgoed modellen gekomen. De Polistil/Politoys 2 deurs Sud had rechthoekige blauwe koplampen, papier gedrukte frontgril en met te openen voordeuren op fast wheels. In 1976 bracht Polistil de Sud Ti uit op wat echter lijkende velgen. De gril met 4 koplampen werd in verchroomd plastic uitgevoerd. De 4 deurs Sud van Mebetoys oogde direct beter van vorm. Ook met te openen voordeuren, eerst nog op fast wheels en met een goede gril met koplampen. De Sud werd ontworpen door ItalDesign. Voor de Salone di Torino 1971 toonden ze een conceptcar, de ‘Caimano’ op een Sud chassis. Deze buitenissige coupé is door Alezan Kits vormgegeven. De mooiste schaalmodellen voor de verzameling kwamen van Minichamps met de 1200 Sud, 2 deurs met rechthoekige koplampen. Een lokale uitvoering die nauwelijks werd geëxporteerd in 1972. Herpa koos ook voor dit type in de 1:87 treinschaal.

1.2 In de Centenario Quattroruote serie is een goede 1:24 4 deurs te vinden. Klein maar fijn gedetailleerd is de 4 deurs 5M plastic bouwdoos van het Franse Heller. Plastic speelgoed is van CGGC-Grisoni. De 1974 Sud Ti met 4 koplampen en chroom bumpers is door Minichamps ook perfect  verkleind, evenals door DeA-Grani.  Naast Gamma-Klaxon was Novakit in 1984 de eerste met een simpele resin kit van de 1975 Giardinetta stationwagen, zelf verbouwd naar de 904A furgone van Salvetti Team Blu.  


1.3 Een garage vol Sud Ti Trofeo is te verzamelen met het oorspronkelijke Franse Solido. Van de witmetalen Solido bouwdoos zijn 3 deelnemers uit het Franse 1978 Sud Trofeo kampioenschap te bouwen. De Britse ultieme 12C bimotore Sud werd door Maurizio Ferraro voor ons gemaakt. De Mebetoys Sud Trofeo met aangeplakte wielkasten verdient niet meer de schoonheidsprijs.


1.4 De Solido Trofeo is nog steeds een goede basis voor verbouwingen van race en rally uitvoeringen. Zoals de groep 2 Sud uit de Monte Carlo- en Tour de Corse- Rally van Ormezzano, Vincent en de gele ‘Yacco’ van Leude. Polistil en Mebetoys lieten ook Sud rally inzet zien door Jolly Club en in de Rallye du Bandama.


2.1 Naast de vele Solido Trofeo Sud modellen met opdruk behoren de 2 Fabbri-Metro uit de kiosk collectie tot de beste uitvoeringen, van de 1976 race op Circuit Varano met Merzario, Galli, Petterson en Niccollini. De 1:25 Politoys Ti oogt met een blik van nu wel erg speelgoed.


2.2 De kiosk modellen zijn een goede donor gebleken voor de verbouw door artisans tot speciale typen.  Leonardo Mainardi van Delta Models heeft op basis van de DeA-Grani een kleine serie voor ons gemaakt van de 1980 demo Sud 1.5 Super Nuova voor de Nederlandse Politie, FT-21-FG. De Poilizia en Carabinieri reden ook met dit type.  De bekende  Linguabifida, Maurizio Ferraro bouwde de 1982 Sud van modeontwerper Valentino en een bruin metallic edizione ‘Torofino’ na. Het Duitse Neo Scale Models heeft de 1982 3e serie AlfaSud met de kunststof bumpers in de Ti 1.5 Quadrifoglio Verde uitvoering uitgebracht. 

2.3 In 1976 kwam de Sud Sprint op de markt. In die-cast direct in 1:43 en 1:25 uitgebracht door Mebetoys. De betere weergave van het eerste type is van Minichamps. De zelfbouwer koos voor de Alezan Kits voor de 1978 Veloce en 1982 1.5 Veloce van B&B Buchmann Tuning. Kevin Mason plaatste de Sprint op een voetstuk. De 1984 1.5 Quadrifoglio is in het programma van KESS Scale Models nog wel te vinden. 

2.4 Alezan verkleinde het door Zagato gebouwde Sprint 6C groep B prototipo, met de 2.5 GTV motor achterin. Als voorrace bij de formule 1 werd de Sud Sprint ingezet in de Trofeo 1982-1983. Ook op Zandvoort te zien met vele Italianen en Spanjaarden. Calamai, Pareja en Luis Villamil speelden een hoofdrol in deze races. Het Fabbri-Metro Model is een perfecte donor basis, met de decals van KitCar43 om dit startveld te laten herleven. 


Daarnaast kozen we voor 2 aanvullende onderwerpen voor de Miniatura expo.  


3.1 De Grand Prix formule 1 was eindelijk dit jaar terug op Zandvoort. Sinds 1950 was Alfa Romeo meerdere jaren actief in het kampioenschap; met de 158 werd Nino Farina de eerste wereldkampioen.  Het oermodel is van Dinky Toys, daarnaast zijn er vele versies door Brumm gemaakt. Het Britse Western Model in witmetaal oogt beter. Franco Borin heeft de verlengde 160 gebouwd, een prototipo, waar de coureur achter de achteras zit.


3.2 In 1951 haalde Juan Manuel Fangio in de Alfetta 159 opnieuw het kampioenschap binnen. Brumm heeft wederom elk type. Beter van lijn zijn de kits van FDS en de 1:64 kleintjes van Kyosho. De Alfa Corse 500 en 430 vrachtwagens zijn van Exoto43 en Gila Modelli.

3.3 Alfa Romeo startte als motorleverancier met de V8 33 in de McLaren M7D/1 van Andrea DeAdamich in 1970, zonder veel succes. Een prachtig model van Spark. Niki Lauda begon zijn carrière in een March 711/4 met soms een Alfa krachtbron, het model is van Quartzo.  Bernie Ecclestone koos van 1976 tot 1979 voor Alfa 33 power in de ‘Parmalat’ Brabham BT45 en BT46. De modellen van Tameo zijn ongeëvenaard in detail; bijzonder zijn de eenmalige fan-car van Lauda in de GP van Zweden en de test BT46 met zijkoelers. Bij Western Model, Yaxon, Eidai, Tomica, Spark en Minichamps zijn vele Brabhams te vinden. De 1:66 Fiat race transporters komen van Polistil.


3.4 Alfa Romeo keerde terug in de formule 1 in 1978 met een eigen chassis en 12C boxer. De rode Alfa 177 en 179 van Bruno Giacomelli en Vittorio Brambilla zijn gemaakt door C-Scale, FDS, MG Modelli en Yaxon. De 1979 ‘Marlboro’ versies van Ricardo Patrese en Eddy Cheever zijn verkleind door FDS, Bburago en Polistil.


4.1 De 1980-1983 179C, 182, 183T ‘Marlboro’s van Depailler, Andretti en DeCesaris zijn door meer fabrikanten gekozen. Handbouw van Hi-Fi Models, Tenariv, FDS, die-cast  Polistil, Fabbri-Metro en nu in resin-cast door Spark.  Ayrton Senna zou in Macau in een formule 3 RALT Alfa 1983 hebben gereden volgens Provence Moulage.


4.2 Euroracing met Benetton sponsoring zette in 1984-1985 de Alfa V8 1500 turbo in voor Patrese en Cheever. Handbouw 184T en 185T natuurlijk van Luca Tameo, Hi-Fi Models en de zeer gewilde formule 1 van Spark Model. 3 inch modellen van Majorette en Polistil.


4.3 Vanaf 1983 tot 1988 maakte het Team van Osella gebruik van de Alfa krachtbron in hun FA1-F, tipo G, I en tipo L. ‘Kelémata’, ‘Mase’, ‘Landis’ en ‘Stievani’ waren hun sponsoren. Vele coureurs reden ermee zoals oa. Fabi, Ghinzani, Caffi, Nicola Larini  en in 1985 de Nederlander Huub Rothengatter. De zelfbouw kits komen van CP Model, Hi-Fi Models en Tameo.


4.4 In 1989-1990 zocht Alfa Romeo zijn heil in de Indy CART klasse op de ovals met March en Lola voor Roberto Guerrero en Al Unser sr., zonder al te veel succes. Meri Kits en Onyx hebben de Indy CART March verkleind.  Zowel Spark Model als Minichamps hebben de door Alfa Romeo  gesponsorde Sauber C 37 2018, C38 2019 en C39 2020 van Leclerc, Räikkönen en Giovinazzi uitstekend nagebootst. Zeer gewilde verzamel objecten nu, ondanks Ferrari power.


De meest aansprekende toerwagen races op Zandvoort met Alfa Romeo waren eind 60- , begin 70-er jaren, met legendarische Nederlandse top coureurs. De afgelopen 2 jaar hebben we vele modellen nagebouwd, aangepast op kleur en voorzien van Holland Decals.

5.1 In 1966 reed anti-slip expert Rob Slotemaker met de Giulia GTA 1600 voor Jolly Club en met zijn eigen team in oranje-witte GTA’s. Wim Loos werd NAV toerwagen kampioen,  Slotemaker 2e. Wim Loos verongelukte helaas tijdens 24 uurs op Spa-Francorchamps in 1967.  Met de VDS tipo 33/2 reed Slotemaker met Pilette in 1968-1969 het sportscar kampioenschap op oa. Spa, Le Mans en de Nürburgring. Modellen van Progetto, Maxichamps, Spark en M4.


5.2 Slotemaker reed in 1969 voor D.N.R.T. met de GTA 1600. Dat klikte niet echt met Ben Pon, dus in 1970 kwam hij met een eigen ‘Transavia’ team met een GTAm.  Zowel de NAV races, in de Europese Trophy en zelfs de Tulpen Rallye reed hij met die oranje ’93-42-MN’. Modellen van Fabbri-Metro, Progetto en M4. 

5.3 In de 1962 Monte Carlo Rally was Hans Maasland actief met een Giulietta Sprint. Alfa Romeo schreef  2 1750 Duetto Spiders in bij de 1969 Tulpen Rallye, die in Rotterdam van start ging. Voor STAR équipe Van Grieken-De Jong en Christine-Arendt. Ondersteund door de Giulia Giardinetta’s van Alfa NL. Met de 1750 berlina werd ook deelgenomen in de Tulpen Rallye. Modellen van Fabbri-Metro, Provence Moulage, Progetto en Starline.


5.4 Met de nr.72 Lach 69-S.R.T.Holland GTA 1600 schreef Nico Chiotakis in 1968 het NAV kampioenschap in de klasse -1600cc op zijn naam.  In 1969 kwam Chiotakis aan de start, maar nu voor het Dutch National Racing Team in de oranje-rode GTA 1300 nr.50, waarmee de NAV titel in de klasse -1300cc. werd behaald. De 1750 GTAm nr.79 in de groene Team 4711 Sir Irish Moss kleur was zijn Alfa voor 1971 en leverde een 2e NK plaats op. In de GTA 1300 was Bob van der Sluis zijn teammaat. Aangepaste modellen van Progetto en Fabbri-Metro. De RC bestuurbare 1:10 is van Tamiya.


6.1 De Giulia GTA 1300 was de toerwagen kampioen in 1971 en '72. De 1:18 en 1:43 modellen zijn van Minichamps,  3 inch van Hotwheels en 1:100 van Kyosho.


6.2 In 1970 reed Toine Hezemans voor Stichts Racing Team, S.R.T. met de nr.105 en nr.26 de NAV races in de GTAm. Daarna bij Team Radio Veronica met GTA 1300 nr.62 in 1971 en GTAm ’93-42-MN’ in 1972. Modellen van Fly Slot, Progetto,, Fabbri en Minichamps. 


6.3 De Europese races reed Toine Hezemans voor Autodelta en werd 2x kampioen met de GTAm. Winnaar op oa. Monza en de 24 uur Spa. Met de GTA 1300 samen met Gijs van Lennep winnaar op Jamara 1972. Modellen van Barnini, Fabbri-Metro en Progetto.


6.4 In een standaard 1300 Giulia reden Yvette Fontaine-Nicole Sol de 24 uur Spa 1966. Christine-Nicole Sol namen in 1968 deel in de 1750 berlina. Han Akersloot werd 1970 NAV kampioen in de D.N.R.T. GTA 1300. Met de ‘Wrangler Jeans’ over de GTA reed Rob Redeker in 1975. Modellen van Minichamps, Fabbri-Metro, M4 en Progetto.


7.1 Liane Engeman was één van de snelste vrouwen in toerwagens. Samen met Christine reed ze de 24 uur Spa 1970 met een Autodelta GTAm. De nationale races reed ze in 1971 bij ELF-S.R.T. in de nr.75 GTAm. Na ruzie met S.R.T. kreeg ze de Veronica GTA 1300 van Hezemans bij de Zandvoort Trophy. In 1971-1972 reed ELF-S.R.T. met Lubin, Boshuis en Van Oorschot in 1300 GTA. Modellen van Progetto, 
Fabbri-Metro en Minichamps.


7.2 Toine Hezemans was Alfa fabrieks coureur bij Autodelta in de tipo 33 sportscars. In 1970 op Le Mans met Masten Gregory. Iconisch is zijn overwinning met Nino Vaccarella met de 33/3 in de 1971 Targa Florio. Gijs van Lennep met DeAdamich werd 2e. In 1972 reed Van Lennep met Vic Elford weer voor Autodelta. Modellen van Solido, FDS, Fabbri-Metro, M4, Ciemme43. Race transporters van Autodelta: Mille van ABC, A19 truck van IXO-Vadis, F12 en Giulia van Progetto.


7.3 Alfa Romeo Nederland deed officieel 3 jaar mee aan het DTCC groep N 1989-1991 met de 75 2.0 Twin Spark, in Stef Visser Race Preparation. Sponsoring van Playboy, Sony, Wepi, Pirelli, Castrol, Koni en RapiText.  Met bekende NL coureurs/slip instructeurs:  Paul van Splunteren, Allard Kalff en Frans Vörös. In 1991 werd Allard Kalff 2e in het DTCC kampioenschap. De Alfa Challenge werd van 2001 tot 2003 gedomineerd door het EuroMagnum team van Van der Sluis en Nieuwenhuis in de 75 Evo 3 IMSA en Douwe Heida in de ex-Martini 75. Olivier Tielemans reed in 2007 het FIA WTCC met de N.Technology 156 Super 2000. Modellen van Progetto en M4. 


7.4 In 2000 was Alfa Romeo terug op Zandvoort met de Alfa 156TS Challenge. Frank Kerseboom werd kampioen in de Illy Racing nr.2. Met de Alfa 147 GTA kreeg de ‘Pearl’ Cup een vervolg in 2003. Close racing met Boy Zendveldt, Tim Coronel, Phil Bastiaans en Akbar van Leeuwen.  Modellen van Minichamps, Fly Slot en Spark. 


De 10e Registro  Miniatura  Expo  is samengesteld  uit  de  collecties  van Alfa Romeo  verzamelaars: Fer Akkermans, Teun ter Voert, John Langeveld,  Frank Wilod, Ger Franse en Gerrit Keij.

Met dank aan  Zeeuw Automotive Zwijndrecht, SCARB Alfa Club, Eric ‘t Hart en Theo Meinster.

Geen opmerkingen: