MyMenu2

Esposizione 12 2023


We kunnen terugkijken op een geweldig en toch nog zonnig Spettacolo Sportivo. Naast 25 jaar Alfa 166 en 40 jaar Alfa 33/ARNA besteedden we in onze 7 Registro Miniatura vitrines aandacht aan de concept- en showcars van de grote designers voor Alfa Romeo.



1. In Zandvoort kwamen 25 Alfa 166 modellen te staan, allemaal in 1:43. Andere schalen zijn niet uitgebracht tot nu toe. Natuurlijk de dealer promo's van Majorette, de blikjes van Solido, de geslaagde Hongwell-Cararama en DeAgostini-Grani. De 'fragiele zamac' facelift 166 van Norev. Speciale verbouwde uitvoeringen waren te zien van de 166 Carabinieri, de Heilbronn demo Feuerwehr, Zolder ETCC 2001 safetycar, taxi Isola d’Elba en de 166 Guida Sicura Varano skitcar. 
                              
                           

                           


En onze donkerblauwe 166 2.5V6 bij Van Lingen-Vireo, de 1:1, waar we in 2010 afscheid van hebben genomen.

2. Met de Giro d'Italia in mei achter de rug en de Tour de France in juli dagelijks te volgen op tv; deed ons dat terugdenken aan die jaren, dat Alfa Romeo de volgwagens leverden aan de organisatie. Op het Spettacolo Sportivo hebben we een Miniatura vitrine gewijd aan ciclismo.
In 1952 volgde een Matta AR51 Fausto Coppi in de Tour. De Gazzetta dello Sport direttore corsa reed in een 6C 2500S Freccia d'Oro en 1900 Boneschi Gazzella. 


Een 6C 2500 Coloniale en Freccia pick-up werden zelfs ingezet in de Giro van 1947 en 1950. 

Teams van Pasta Ghigi en Mercier BP gebruikten aangepaste 1900 berlina-cabrio's voor de reserve fietsen. In Giro van 1972 werden oa. de teams van Salvarani en Bianchi-Gimondi gevolgd door Alfa 1750 berlina’s en wellicht Duetto Spiders ? 


Van 2000 t/m 2003 zetten Alfa Romeo breed in tijdens de Tour de France met een vloot Alfa 166 3.0V6 Super voor de direction generale, jury en partenaire gasten. De eigen 1:43 2001 verbouwingen en decals op de 166 Solido en ABC Speed modellen werden jaren later nagevolgd door de 3 van Norev-Atlas (2001,2002,2003)..
                            

Alleen in de 2018 Giro d'Italia kwam Alfa Romeo terug achter het peloton met de Giulia 2.0 en Stelvio Q voor de direttore corsa, giuria, Giro Club en medico doctor. Zelfs een 4C Spider volgde de carovana. De met Giro decals aangepaste modellen zijn van Bburago en TSM. Sindsdien moeten we kijken naar volgers in Skoda en Toyota.... !

3. Naar het Spettacolo Sportivo brachten we 33 modellen mee van de Alfa 33. 
40 jaar geleden werd de Alfa 33 'La Linea' voorgesteld aan de pers in Venetië bij Cavallino. De 33 werd ontworpen in Centro Stile door Ermanno Cressoni. De productie vond plaats in Pomigliano, ter vervanging van de AlfaSud en gelijktijdig met assemblage van de ARNA. 



Project 905 werd Alfa 33 genoemd als eerbetoon aan het Wereldkampioenschap Merken 1975 met de 33TT12. Eerst met 1.3 en 1.5 boxer motoren, later ook met 1.7; tot 1994 geproduceerd in 985.000 exemplaren, waaronder de 4x4 Giardinetta. 
De 33 4x4 werd ingezet in Monte Carlo- en Parijs-Dakar rallies en bij de Polizia en Carabinieri. Volop Alfa 905 schaal modellen zijn uitgebracht door oa. Bburago, Polistil, HotWheels, Pego, KESS, DeA en resinkits van Alezan van elk type. 



De 907 versie uit 1990 draagt de handtekening van Walter de Silva. Grotere modellen zijn te vinden van Laudoracing, Cult Scale en in kristal van Daum. Voor de 907 1:43 moeten we het doen met slechts vroege die-cast van ARS-ROS van de 16v.QV, Permanent 4 en de Sportwagon. Of resinkits van Alezan en SC Modelli. 
In Italië was de 33 succesvol in de CIVT toerwagenraces en ook op Zandvoort met Allard Kalff in het DTCC 1992 met de Playboy-Sony 1.7QV.




De designhuizen hebben altijd een grote rol gespeeld in de vormgeving van Alfa Romeo. Ook nu houden velen zich bezig met hoe de toekomstige Alfa’s eruit zouden kunnen zien. Op Zandvoort toonden we een selectie van eenmalige show, race-- en concept modellen; ontwerpen die meestal niet in productie kwamen.

4. Arese Centro Stile zelf was zeer actief met Walter de Silva en Wolfgang Egger. 

Uit hun team kwamen de Alfa 33, 145, 146, 147, 156 en 8C Competizione en de concepten: 164 Protéo, Nuvola coupé, Kamal SUV, Centauri ADUS spider en de 164V10 ProCar, SE048 V10 group C, 916 Monoposto en 6C Sprint. 




Later gevolgd door de Brezza Spider, MiTo en de 4C coupé en spider. De 4x4 145 van Bermann. Op basis van de 75 kwam Zender met de Progetto 5 en Michelotti met de Pura.


5. Pininfarina ontwierp voor Alfa Romeo vooral Spiders. 
De 6C Superflow 1,2,3,4 en de Giulietta SS stonden aan de stylingbasis voor de Duetto. 
 


Showcars als de 2000 Sestrière, 6C 2300 Aerodinamica, 6C 2500 SS, 6C 2600, 33.2 GS, 33.2 P5 en Cuneo, Alfetta- en Eagle Spider en Giulia ST 1600-TZ2.


Conceptcars als de 164 Vivace, Dardo Spider tot en met de beeldschone 2uettotanta bij 80 anni Pininfarina. 
Ex Pininfarina ontwerper Fioravanti tekende de Vola spider-coupé met het slimme scharnier kanteldak. 


6. Bertone was vaker succesvol met de coupé ontwerpen voor Alfa Romeo. Zoals de 2000 Sportiva, Giulietta Sprint en Spider prototipo, 2000 Sprint, 2000 Gran Luce, Montreal, 
Giulia Canguro, 33.2 Carabo en 33.2 Navajo. 




De unieke Scaglione gevleugelde B.A.T.5, 7, 9D en Kaberle's retro B.A.T.11D


                           

De 166 Delfino, 4x4 Sportut, uitzinnige 8C Pandion, GT(937) MJet en Lilli Bertone's cabriolet vonden ook hun weg uiteindelijk naar verzamelaars of musea.


7.1. Ghia nam vaak de 6C 2500 als basis voor hun carrosseriën van de 6C 2500 S Rudy Crespi, 6C 2500 SS, Ghia 1900C SS door Savonuzzi,  
Boano 6C 3000CM Peron2000. Ghia  Alfa-Abarth en Americano. Vignale produceerde een mooie 2000 coupé, Ghia Aigle de 1900C SS Lugano en 1900 Razza strandcabrio. Boneschi ging voor de ‘Studionove’ 6C 2600 op de Amerikaanse cabriolet stijl toer.



7.2. Van OSI zijn de Scarabero 1 en de Arese 2 bekend, evenals een 2600 DeLuxe. Sbarro ging extreem met de 3.0V6 bimotore Issima Spider en de prachtige door Zbigniew Maurer ontworpen Espero Diva. 
Het herboren Carrozzeria Touring koos in 2012 de 8C als donor voor hun Disco Volante coupé en Spyder gelimiteerde productie.


                           

7.3. ItalDesign en Giugiaro stonden met de concept Brera en Alfa 159 aan de basis van alle 2003 Alfa gril facelifts. Naast ontwerpen van de productie Alfetta GT en SudSprint tekende Giugiaro ook de F12 Taxi, 33.2 Iguana, Caimano Sud, Scighera GT en Visconti.
   

                           

7.4. Zagato is al jaren partner van Alfa Romeo met hun eigen stijl van oa de Giulia TZ Spider, VICO 1600 TZ, 2600 SZ prototipo, Zeta 6 GTV, Z33 Tempolibero, Junior Z Periscopio, 155 Q4 Ti-Z, ES30-SZ en de recentere TZ3 4.2V8 Corsa en 8.4 Stradale. Castagna nam de SZ als basis voor de Vittoria GT.  
De Zagato Giulia SWB 2023 hebben we nog niet in 1:43 kunnen aankondigen….


5.1. Corrado Lopresto geldt als een van de grootste verzamelaars van unieke Alfa Romeo's.
Zijn auto’s zijn regelmatig te zien in musea, tentoonstellingen, op de internationale concoursen en bij de Mille Miglia. Veel uit zijn collectie is al op schaal uitgebracht:
In onze Miniatura vitrine toonden we oa. de 6C 1750 GS Aprile, 6C 2500 12 cyl.Castagna, 6C 2500SS Bertone, 6C 2500 SS Michelotti, 6C 2500 SS PininFarina, 1900L Ti PininFarina, Giulietta Bertone Spider, 2000 Touring Praho, Giulia GTC proto en de Zagato Zeta 6 GTV. 
 

Met dank aan mede verzamelaars Teun ter Voert, Cees Koedijker en John Langeveld
 voor hun inbreng.

ci vediamo l'anno prossimo,  ciao Fer Akkermans,  ‘Alfa Romeo Registro Miniatura’  .

Geen opmerkingen: