Zaterdag 27 augustus 2016 dag 1 van het Spettacolo Sportivo op Zandvoort .
De eerste gang was naar de prachtige Alfa Romeo Miniatura expositie in pitbox 7-8.
Fer Akkermans en Teun ter Voert waren verantwoordelijk voor 7 vitrines met 220 Alfa Romeo miniaturen en daarnaast nog modellen van de Duetto in schalen 1:2 en 1:5 en 1:8. Fer is weken bezig geweest met de voorbereiding. Elk plankje, in de vitrines was ingedeeld op het thema ’50 anni Spider’ en veelal voorzien van een diorama. Teun heeft zich toegelegd op de logistiek en de aankleding, zoals het verzorgen van een vrachtwagenbus voor 7 Ikea vitrines en 18 pallets om een tweetal podia te creëren. Je raakt niet uitgekeken op al die prachtige Alfa Romeo miniaturen. Een foto impressie is te vinden op dit blog via de volgende link: Esposizioni 2016
Maar er is meer te doen op het Spettacolo Sportivo. Als Alfa Miniatura verzamelaar is de volgende gang naar de handelaren, die miniaturen aanbieden.
Als eerste kwam ik bij Richard Crompton, een heel aardige Engelsman, ieder jaar aanwezig op het Spettacolo. Ik was al getipt dat hij wat interessante stukken bij zich had, met daarbij behorende aantrekkelijke prijzen.
In de vitrine van Richard stond een model van BBR Models in een gelimiteerde uitgave. Meestal te koop in de prijsklasse boven de € 250.00, nu voor slecht € 45.00.
Wat zou daaraan mankeren? Richard liet het me weten. De Alfa Romeo 6C 2500 Ghia Rudi Crespi was gecrasht en miste volledig de voorruit.
De 6C 2500 S Ghia, gemaakt in opdracht van graaf Rudi Crespi, is zo opvallend qua model, dat ik de voorruit in eerste instantie niet miste. Aangetrokken door het model en de prijs werd ik hebberig. Richard motiveerde nog de prijs door te vermelden dat het om een speciale BBR uitvoering ging.
Gelimiteerd op 500 exemplaren en in een bijzondere verpakking, het model stond namelijk onder een transparante koepel en met het 6C logo op de bodemplaat.
Model verzamelvriend Cees Koedijker, was getuige van de transactie en vond ergens het bijbehorende certificaat 161/500 van Alberto Balestrini. Bedankt Cees.
Ik heb snel betaald en het model was van mij. Even snel had ik er spijt van. Wat moet je met een model waar je de voorruit van mist en die er zelfs niet eens bij is. Gewoon een total loss-je, dus eigenlijk niet eens € 45.00 waard.
Dat heb je van die hebberigheid. Maar in bijzijn van enkele verzamel vrienden laat je natuurlijk niets merken. “Ik zet er wel een nieuw voorruitje op” zei ik vol overtuiging.
Thuis aangekomen met het gecrashte 6C 2500 model heb ik me voorgenomen meteen aan de restauratie te beginnen. Niet laten liggen want dan wordt het nooit meer wat. Eerst heb ik materiaal opgezocht, waar ik de voorruit van zou kunnen maken. Roestvrijstaal staafje van 1 mm, ABS buis met een binnendiameter van 1 mm en een buitendiameter van 3 mm, een stukje transparant sheet, chroom plakfolie, ets ruitenwissers en een stukje ets deel voor de binnenspiegel.
Op het breukvlak van de A stijlen van de 1:43 ‘Rudi Crespi’ heb ik, met de handboor, gaten geboord van 1 mm. Vervolgens heb ik een voorruit gebogen van het 1 mm RVS staafje. Rond de staaf heb ik de ABS buis pasgemaakt, met een verstek in de hoeken. Een knik in het midden van de ruit en aan de binnenzijden een platte kant eraan gevijld. Dan passen op het model. Valt niet mee om zo’n frame mooi gelijk te krijgen en onder de juiste hoeken. Alles op het oog, want wat en waar moet je nu meten. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en met twee componenten epoxy lijm het frame op het model gelijmd.
Ja en dan moet er lak op, ook nog in de juiste kleur. Dan ontdek je dat je al een lange tijd niet gebouwd hebt. Het grootste gedeelte van mijn verf collectie was uitgedroogd. Gelukkig vond ik toch nog een metallic lak die ik redelijk in de juiste kleur kon mengen. Dat erop gesmeerd en een dag laten drogen. De kleur wordt het nooit helemaal, maar met de voorruit erop camoufleer je een groot deel.
De volgende stap was het maken van een mal voor de voorruit. Dik papier licht insnijden en dubbelvouwen. Op die manier krijg je een mooie gelijke voorruit.
De mal gebruikt om van het transparante sheet een mooie passende ruit te maken.
Op de sheet had ik eerst schilderstape geplakt om met de mal de ruit te kunnen aftekenen. Toen de ruit perfect paste heb ik er een stukje chroom plakfolie opgeplakt voor de raamlijsten. De buitenkant van de folie komt gelijk met het raam. Binnenin moest ik de folie wegsnijden met een scherp mesje. Een lastige klus omdat de hoeken ook nog afgerond zijn. Ook de middenstijl meteen meegenomen.
Dit alles heb ik onder de loep gedaan. De ruit was klaar om erop geplakt te worden.
Eerst de binnenspiegel, die ik uit een stukje foto-ets had geknipt, erin geplakt.
Daarna de ruit. Deze keer gebruikte ik de ‘alles lijm’ van de Action. Gaat prima. Als het nog niet helemaal droog is, kan de overtollige lijm er nog met een houten cocktailprikker afgerold worden. De ruitenwisser en de uit transparantsheet gesneden tochtraampjes op de A stijlen geplakt. Aardig resultaat.
De raamlijsten zijn wat zwaar uitgevallen t.o.v van de Ghia Crespi op de originele 1948 zwart-wit foto.
Maar ik ontdekte dat ik iets over het hoofd had gezien. De zonnekleppen waren natuurlijk ook verdwenen. Een foto van het originele BBR model lieten een paar enorme zonnekleppen zien. Hier zou zelfs een lilliputter niet onderdoor kunnen kijken.
Van de stoelen van een donor drogist modelletje van een Giulia spider heb ik een paar mooi gevormde kleppen gemaakt. Weer had ik het probleem om ze in de juiste kleur te schilderen. Tussen de uitgedroogde zakjes acrylverf vond ik iets wat erop lijkt. Let op, op de foto zie je wel heel veel. Ook dat er wat groene verf op het raamframe zit. Sorry.
Tot slot heb ik het ornament op de motorkap gelijmd en van een likje verf voorzien.
De 1:43 6C 2500 S Ghia Cabrio ‘Rudi Crespi’ uit 1948 is van alle kanten te bekijken via onderstaande 360o view.
Ciao John Langeveld.
Meer informatie door Fer Akkermans over de oorsprong van dit prachtige en exclusieve Ghia model:
In 2004 heeft BBR Models uit Saronno dezelfde 6C 2500S Ghia nogmaals uitgebracht (ref.ARV01) in de ‘Serie Vintage’, 1:43 resinhandbouw in een plexi vitrine doosje op een leer voetstuk.
Carrozzeria Ghia SpA werd in 1916 opgericht in Turijn door Giacinto Ghia. Ghia bouwde lichtgewicht aluminium bodies voor oa. Alfa Romeo (6C1500 MM), Fiat en Lancia. Na de 2e wereldoorlog werd Ghia overgenomen door Mario Boano en Luigi Segre. Onderleiding van Segre bouwde Ghia met ontwerpers als Boano, Frua en Savonnuzi op kleine schaal speciaal carrosseriën voor Alfa Romeo, Renault, VW, Ford, Volvo en Chrysler. In 1970 werd Ghia overgenomen door Ford Motor Co., de Ghia naam en logo worden nog steeds gevoerd door Ford voor hun luxe edities.
De 6C onderstellen voor coupés en cabrio’s werden eind 40-tiger/begin 50-tiger jaren door Alfa Romeo geleverd aan vele carrosserie bedrijven: Pinin farina, Boneschi, Stabilimenti Farina, Touring Superleggera, Bertone, Vignale en Ghia.
Het boek van Angelo Tito Anselmi “Alfa Romeo 6C 2500“ toont een breed scala aan carrosserieën en stijlen. Omdat elke auto op bestelling met de hand werd gemaakt, kon aan de individuele verzoeken en wensen van de zeer gefortuneerde klanten gemakkelijk worden voldaan. Daarom verschillen alle 6C 2500 van elkaar; elk model is eigenlijk uniek; wel met een extreem hoog prijskaartje. Vooral de 6C 2500 S modellen waren in die tijd de duurste auto’s, die je kon kopen; duurder dan een Rolls-Royce.
De 6C 2500 S werd op Alfa chassis #915040 gebouwd door Ghia voor de Salone dell’ Automobile di Torino in 1948. Voorzien van een 6 cilinder in lijn motor met 105pk. De lange cabriolet valt op door de uitbollende aerodynamische lijnen en afgedekte wielkasten. Het glazen ornament op de motorkap en de chique brons metallic lak dragen bij aan het buitenissige karakter van het show model. Vaak getoond destijds op concoursen in de wereld.
Het boek van Angelo Tito Anselmi “Alfa Romeo 6C 2500“ toont een breed scala aan carrosserieën en stijlen. Omdat elke auto op bestelling met de hand werd gemaakt, kon aan de individuele verzoeken en wensen van de zeer gefortuneerde klanten gemakkelijk worden voldaan. Daarom verschillen alle 6C 2500 van elkaar; elk model is eigenlijk uniek; wel met een extreem hoog prijskaartje. Vooral de 6C 2500 S modellen waren in die tijd de duurste auto’s, die je kon kopen; duurder dan een Rolls-Royce.
De 6C 2500 S werd op Alfa chassis #915040 gebouwd door Ghia voor de Salone dell’ Automobile di Torino in 1948. Voorzien van een 6 cilinder in lijn motor met 105pk. De lange cabriolet valt op door de uitbollende aerodynamische lijnen en afgedekte wielkasten. Het glazen ornament op de motorkap en de chique brons metallic lak dragen bij aan het buitenissige karakter van het show model. Vaak getoond destijds op concoursen in de wereld.
Niet verwonderlijk dat de 1948 6C 2500S Ghia cabriolet werd aangekocht door een glamour koppel in die tijd; Graaf Rodolfo en Consuelo Crespi. ‘Rudi’ was geboren in Sao Paulo Brazilië uit Italiaanse ouders en jarenlang een bekende society figuur in America en de internationale modelwereld; directeur-redacteur van Vogue Brasil en Vogue Mexico. In 1948 trouwde hij met de Amerikaanse Consuelo Pauline O’Brien, een high fashion model en later editor van Vogue Italia en het American Vogue magazine. Door hun steun en invloed kregen ontwerpers als Fendi, Missoni, Fabiani en Valentino in de 60-tiger jaren hun doorbraak en wereldwijde faam in de Italiaanse modewereld. (Rodolfo Crespi 1924-1985).
Fer Akkermans
Fer Akkermans
Geen opmerkingen:
Een reactie posten