ciao Alfisti Miniatura
In de Giro d’Italia wielerronde werden dit jaar de ‘Gazzetta’ Giulia en Stelvio’s vervangen door Toyota SUV hybrides !. In de Mille Miglia trad Alfa Romeo wel aan met volgwagens voor de organisatie, inclusief de Giulia en Stelvio Racing edities voor de media.
430 oldtimers startten op de woensdag op de Viale Venezia in Brescia, daaronder 44 Alfa Romeo deelnemers. FCA Heritage zette de bekende 6C 1500SS, 6C 1750SS, 1900C SS coupé, 1900 Sport Spider en Giulietta Sprint aan de start. Na 1794 km finishten Giovanni Moceri en Daniele Bonetti als eerste in de Alfa 6C 1500SS uit 1928.
Deze auto met startnummer 59 is van FCA Heritage en staat doorgaans in het Museo Storico. Op tweede plaats eindigde de no81 Alfa 6C 1750SS Zagato uit 1929 van Andrea Vesco-Andrea Guerini. Beide Alfa teams waren al vaker succesvol in de Mille Miglia. Alfa Romeo’s regio directeur Alberto Cavaggioni nam deel in de 1900 Sport Spider samen met formule 1 verslaggeefster Federica Masolin. Axel Marx en Arturo Merzario reden ook in het FCA team in een 6C 1750 Brianza en 6C 1750 Zagato. Emanuele Pirro zat in no110 6C 2300 Pescara. De Branderhorst familie bracht een unieke RL SS Torpedo 1923 en de Turinga 6C 2500S 1944 mee. Frans van Haren nam weer deel met de 8C 2900A Botticella. Naast 15 6C 1500/1750, ook unieke auto’s als de Alfa 8C 2300 Touring, British groene 8C 2300 Monza, 6C 2500SS Colli spider. Daarnaast 1900AR Matta, 6C 2500, 1900 berlina, 1900C Sprint en Giulietta Sprint wagens.
430 oldtimers startten op de woensdag op de Viale Venezia in Brescia, daaronder 44 Alfa Romeo deelnemers. FCA Heritage zette de bekende 6C 1500SS, 6C 1750SS, 1900C SS coupé, 1900 Sport Spider en Giulietta Sprint aan de start. Na 1794 km finishten Giovanni Moceri en Daniele Bonetti als eerste in de Alfa 6C 1500SS uit 1928.
Deze auto met startnummer 59 is van FCA Heritage en staat doorgaans in het Museo Storico. Op tweede plaats eindigde de no81 Alfa 6C 1750SS Zagato uit 1929 van Andrea Vesco-Andrea Guerini. Beide Alfa teams waren al vaker succesvol in de Mille Miglia. Alfa Romeo’s regio directeur Alberto Cavaggioni nam deel in de 1900 Sport Spider samen met formule 1 verslaggeefster Federica Masolin. Axel Marx en Arturo Merzario reden ook in het FCA team in een 6C 1750 Brianza en 6C 1750 Zagato. Emanuele Pirro zat in no110 6C 2300 Pescara. De Branderhorst familie bracht een unieke RL SS Torpedo 1923 en de Turinga 6C 2500S 1944 mee. Frans van Haren nam weer deel met de 8C 2900A Botticella. Naast 15 6C 1500/1750, ook unieke auto’s als de Alfa 8C 2300 Touring, British groene 8C 2300 Monza, 6C 2500SS Colli spider. Daarnaast 1900AR Matta, 6C 2500, 1900 berlina, 1900C Sprint en Giulietta Sprint wagens.
De Alfa 8C 2900B 1937 Touring berlinetta van David Sydorick won de Coppa d’Oro ‘Best of Show’ van het publiek, evenals de Trofeo BMW en class B ‘fast forward century of progress’. Op Pebble Beach 2018 won hij ook al alle prijzen.
In class A ‘roaring twenties’ deden een 6C 1500SS 1928 van David Atcherlery (was ook 2e class J4 op Pebble Beach) en 6C 1750GS Zagato 1930 van Albert Wetz mee. Corrado Lopresto bracht de mooie lichtblauw metallic 1900 Super Sprint ’La Fleche’ naar het Concorso, chassis 01942, een 1955 cabrio van Carrozzeria Vignale. http://www.alfacompanion.com/alfa1900/photobase2/car_pages/01942/index.html
In de TCR en WTCR toerwagen series waren de Giulietta Veloce van Romeo Ferraris nog niet succesvol. Audi, Cupra, Honda, Hyundai en Lynk&Co voerden de boventoon in de meeste kampioenschappen.
Eindelijk in de 3 WTCR races op de Slovakiaring reden de Alfa’s van Team Mulsanne vooraan : 2e en 1e plaatsen voor Ma Qing Hua, Kevin Ceccon werd 2x 3e. .Het wegnemen van ‘succes gewicht’ in de ‘balance of performance’ heeft de Veloce daar zeker geholpen. Alleen in de regionale TCR series rijden de Ferraris Giulietta’s wel wat regelmatiger in de top 3 mee: Mugelli in Italië, O’Keeffe in Australië en Walker, Popow, Block-Lewis bij IMSA-TCR America.
Het Miniatura nieuws van mei komt van:
18 Italia resin handbouw 1:18: in een kleine serie van 30 elk wordt door een artisan de Alfa Spider 2000 tipo 3 Quadrifoglio Verde 1986 gemaakt. €uro 380. Aanzienlijk prijziger dan de ‘sneeuwschuiver’ spoiler tipo 3 van Cult Scale Model en KK-Scale.DE. 18 Italia maakt de QV met hardtop in rood, dichte softtop in zilvergrijs en open kap in zwart.
BBR Concept 1:18 resin-cast: van de Stelvio Quadrifoglio brengt BBR 2 gelimiteerde versies in metallic parelwit in een oplage van 12, ref. BBRC1830D1 zwarte velgen, rode remschijven en D2 zilvergrijze velgen, gele Brembo’s. €uro 225.
BBR Concept 1:18 resin-cast: van de Stelvio Quadrifoglio brengt BBR 2 gelimiteerde versies in metallic parelwit in een oplage van 12, ref. BBRC1830D1 zwarte velgen, rode remschijven en D2 zilvergrijze velgen, gele Brembo’s. €uro 225.
Top Marques China resin-cast 1:18: de samenwerking met BBR werd eerder al gestopt. In eigen beheer wordt gewerkt aan een Bertone Carabo, ontworpen door Marcello Gandini voor de Salon Parijs 1968. Ze komen daar sneller mee dan Laudoracing-Model, die ook het plan had om deze concept 33 uit te brengen.
Laudoracing-Model France resin-cast 1:18: van de Alfa 33 1500 Quadrifoglio kunnen we een groot model verwachten.
Minichamps 1:43 die-cast: de formule 1 2018 Sauber C37 Ferrari ‘Alfa Romeo’ reeks breidt zich gestaag uit, naar al 12 versies. De meeste uitvoeringen zijn reeds lang uitverkocht bij de bron. De no16 Charles Leclerc en no9 Marcus Ericsson van de races in Azerbaijan en Monaco zijn deze maand uitgeleverd.
CK-Modelcars.DE brengt nog een special uit in een oplage van 222, van de no16 Charles Leclerc, 10e in de 2018 GP van Canada. ref.447.180.716.
Hachette Fascicoli 'la collezione Mercury 1:48 die-cast: in mei werden 2 repro 'Mercury 1:48' edicola uitgebracht in Italië. Nostalgie in zamac, zonder ramen en interieur.
Hachette Fascicoli 'la collezione Mercury 1:48 die-cast: in mei werden 2 repro 'Mercury 1:48' edicola uitgebracht in Italië. Nostalgie in zamac, zonder ramen en interieur.
RIO die-cast 1:43: de M4/Rio/Best groep komt met weer heruitgaven van overbekende oude die-cast mallen.
Best 9132/2 Giulia TZ 1964 no57 LeMans 24u. Bussinello-Deserti 13e.
MG Model resin handbouw 1:43, gaat ook door met het opnieuw uitbrengen van de oudere Remember / Madyero modellen van Umberto Codolo.
Alfa 155 GTA S1 1992 CIVT Italiaans kampioenschap: Jolly Club no7 Tamburini, no8 Francia en Martini Racing no4 Nannini.
Autodelta 33TT12 1973 noS8 De Adamich-Stommelen op de Nürburgring en no6 in de Targa Florio, 1975 WKRT no1 Pescarolo-Bell op Dyon
Autodelta 33TT12 1973 noS8 De Adamich-Stommelen op de Nürburgring en no6 in de Targa Florio, 1975 WKRT no1 Pescarolo-Bell op Dyon
Autodelta 43 1:43 resin top handbouw: ondanks de recente aankondiging van Matrix heeft Maurizio Sabatini toch besloten de Alfa Romeo 6C 2500S cabrio in een kleinere serie en als kit uit te brengen ! Zijn model is nauwelijks van de 1:1 Ghia te onderscheiden met uitmuntende details in het interieur.
Felice Mario Boano was de ontwerper van deze Ghia cabriolet, chassis 915.358, de laatste van de 4 met deze opmerkelijke carrosserie. Één van de 2 die nog bestaan, de 2e schijnt in Japan te zijn. Voor het eerst in 1947 geïntroduceerd op het Concorso Villa d’Este. Allen werden in 1949 in Rome afgeleverd. Destijds al een gewaagde vormgeving met moderne lijnen en Art Déco elementen. Zonder traditionele Alfa Romeo radiateur grille, maar met een gestroomlijnde neus met 5 rechthoekige chroom inlaten en geslepen glas koplampen, die doen denken aan een vooroorlogs Panhard front. http://www.alfacompanion.com/alfa2500/photobase/carpages/915/915.358_Ghia_cabriolet/index.html
De Ghia stond 21 jaar bij één eigenaar in Rome en 30 jaar bij een 2e verzamelaar. Met kenteken 118253-Roma gespot op de Auto d’Epoca beurs in Padova bij het 6C Registro. In 1998 wisselde de eigendomspapieren en vond een 2 jaar durende restauratie plaats. Quality Cars in Padova bracht de parelgrijze cabriolet terug in absolute concours staat, goed voor de ‘Gentleman’s Sports Car Class H’ prijs in Como-Cernobbio op Concorso Villa d’Este 2012.
Houtman Collection kocht de cabriolet in op de veiling van Bonhams tijdens RétroMobile Parijs 2015. Veilingprijs toen €uro 264.500. Op de direct daarop volgende Techno Classica SIHA wonnen ze ‘Best of Show’. 2 jaar later werd daar weer een show titel op MECC ‘InterClassics’ aan toegevoegd. 2017 en 2018 weer in Essen bij Houtkamp getoond. In 2018 met een vraagprijs €uro 595.000 door Houtkamp verkocht naar Duitsland.
De meesterlijke 1:43 Autodelta43 ref.SR20 wordt op €uro 230 aangeboden. Een a-typische Alfa Romeo, door velen vaak zelfs niet als Alfa herkend of mooi gevonden, toch uniek.
Beurzen en evenementen voor in de agenda ?
8-10 juni Rétromoteur, oldtimerbeurs, Expo Ciney BE
16 juni Novegro Borsa Scambio, Esposizione Linate-Milano IT
22 juni NAMAC modelbeurs, Euretco Expo, Houten. >10 uur
28-30 juni Silverflag Vernasca, (Piacenza), bergsprint IT
4-7 juli 26e Festival of Speed, Goodwood, Chicester GB
2-4 aug. Classic Days, Concours Schloss Dyck, Jüchen DE
9-11 aug. AvD. Oldtimer Grand Prix, Nürburgring DE
10 aug. NAMAC modelbeurs, Euretco Expo, Houten. >10 uur
15-18 aug. Concorso Italiano LagunaSeca, PebbleBeach Concours Monterey USA
24-25 aug. Concours d’Elegance, Paleis Soestdijk, Soestdijk.
24-25 aug. SCARB Spettacolo Sportivo, Circuit Zandvoort
100 anni Zagato, 50 anni Zagato JZ, 30 anni SZ, 25 anni Alfa 145/146
Geen opmerkingen:
Een reactie posten